Alles heeft zijn prijs
CNV InternationaalMeer dan 100 miljard kledingstukken overspoelen jaarlijks de markt. Kledingmerken maken hun kleding vrijwel altijd in lage lonenlanden zoals Cambodja, Vietnam of Indonesië. Vrouwen in fabrieken hebben nog altijd te maken met geweld, discriminatie en (seksuele) intimidatie.
CNV Internationaal vroeg ons een bewustwordingscampagne te ontwikkelen rond de Fairtrade week 2020 met als thema eerlijke kleding. Het werd een speciale modecollectie met herfst-proof jurken, capes en flared pants: Vrolijk en eigentijds. Maar als je beter kijkt, wordt duidelijk dat de kleding is gemaakt met patronen van slechte arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken in Cambodja, Vietnam en Indonesië. Aan de kledingstukken hangt een enorme prijskaart met QR code en de tekst ‘Alles heeft zijn prijs’. Wat is de echte prijs die voor jouw kledingstukken wordt betaald? Het verhaal en de prijs die wordt betaald vind je op AllesHeeftZijnPrijs.nl
Middenin het centrum van Apeldoorn en Utrecht plaatsten we een tijdelijke pop up store, waarin de speciale kledinglijn werd tentoongesteld. Winkelend publiek werd aangespoord een eerlijke kleding route te volgen waarbij zij werd aangemoedigd een alternatief voor fast fashion te kiezen.