Skip to: Campagne ‘Alles heeft zijn prijs’

sazza website

Campagne ‘Alles heeft zijn prijs’

Campagne ‘Alles heeft zijn prijs’

Campagne ‘Alles heeft zijn prijs’

Een modecollectie die het publiek aan het denken zet. Wat is eigenlijk de échte prijs die voor jouw kledingstukken wordt betaald?

Eerlijke kleding
Meer dan 100 miljard kledingstukken overspoelen jaarlijks de markt. Wereldwijd kopen we maar liefst vier keer zoveel kleding als twintig jaar geleden. Kledingmerken maken hun kleding vrijwel altijd in lage lonenlanden zoals Cambodja, Vietnam of Indonesië. Sommige bedrijven zijn goed bezig, maar er zijn nog steeds veel problemen op het gebied van arbeidsrechten, zoals een leefbaar loon of vakbondsvrijheid. Vrouwen hebben nog altijd te maken met geweld, discriminatie en (seksuele) intimidatie.

Onze aanpak
SAZZA kreeg de opdracht van CNV Internationaal om een bewustwordingscampagne voor het thema ‘eerlijke kleding’ te ontwikkelen. In het kader van de Fairtrade week 2020 ontwikkelde SAZZA een speciale modecollectie voor CNV Internationaal. Herfst-proof jurken, capes en flared pants: een collectie die het publiek aan het denken zet. In eerste instantie lijkt de kleding vrolijk en eigentijds. Maar als men beter kijkt, wordt het duidelijk dat de kleding is gemaakt van stoffen met patronen van slechte arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken in Cambodja, Vietnam en Indonesië. Aan de kledingstukken hangt een enorme prijskaart met een QR code en de tekst ‘Alles heeft zijn prijs’. Wil je de prijs weten van deze kleding? Het verhaal en de prijs die wordt betaald is te lezen op AllesHeeftZijnPrijs.nl 

Resultaat
Middenin het centrum van Apeldoorn en Utrecht werd een  exposurebox geplaatst, die als tijdelijke pop up store diende, waarin de speciale kledinglijn werd tentoongesteld. Winkelend publiek werd aangespoord een eerlijke kleding route te volgen waarbij zij werd aangemoedigd een alternatief voor ‘fast fashion’ te kiezen.

Fotografie: Job Boersma
Model: Sippora Jackson

 

Back To Top