Awareness campagne ‘Small Change, Big Deal’
HivosEen spetterende publiekscampagne over een leefbaarloon voor vrouwen in de Afrikaanse bloemenindustrie.
Rozen uit Afrika
Tienduizenden vrouwen plukken dagelijks bloemen in de Afrikaanse bloemenindustrie. Zij werken onder slechte arbeidsomstandigheden en verdienen geen leefbaar loon. En dan te bedenken dat als een bosje rozen maar slechts 10 cent meer zou kosten, dat al zou leiden tot een leefbaarloon voor Afrikaanse rozenpluksters.
Publiekscampagne Small Change, Big Deal
In opdracht van Hivos maakte SAZZA dit thema zichtbaar voor het Nederlands publiek. Wij bedachten en realiseerden de eigenzinnige publiekscampagne Small Change, Big Deal, waarbij de kracht en zelfredzaamheid van vrouwen in de bloemenindustrie het belangrijkste uitgangspunt waren. Door deze vrouwen, onder de naam Power Flower Girls, zelfverzekerd en krachtig hun verhaal te laten vertellen, creëren zij op positieve wijze bewustwording onder het Nederlands publiek. Deze muzikale vorm maakte dat het publiek de boodschap rondom deze problematiek letterlijk niet meer uit het hoofd krijgt.
Muzikale interventies
Tijdens ‘live’ interventies in Amsterdam en Aalsmeer zongen de Power Flower Girls het Nederlands publiek toe. De video van deze interventie werd massaal online verspreid.
De campagne werd goed ontvangen en won in 2019 de ID-Leaks award.
Creatief team
campagneconcept, art direction en styling: SAZZA
regie: Dominique Fraanje
fotografie: Aatjan Renders
visagie: Esther Goldstein
geografie: Eline Vroon
songtekst: Hannah de Jong
muziek: Frans Molenaar
acteurs: Hannah de Jong, Cherella Gessel, Kanvie Winter, Marcus Kluck
technische realisatie website: Ardy Heijnekamp