Campagne ‘ControlArms’
Amnesty International, Oxfam Novib en Pax ChristiCampagne rondom het tekenen van het allereerste wereldwijde wapenhandelverdrag.
Aanleiding
De handel in wapens is volledig uit de hand gelopen. Jaarlijks sterven honderdduizenden mensen als gevolg van ongecontroleerde wapenhandel. In april 2013 kwam daar verandering in, het allereerste wereldwijde wapenhandelverdrag werd getekend. In aanloop naar dit moment voerde Amnesty International, Oxfam Novib en Pax Christi gezamenlijk campagne om Nederland dit wapenhandel verdrag te laten ondertekenen. Zij vroegen SAZZA het concept, de vormgeving en realisatie voor de ControlArms campagne te ontwikkelen.
Aanpak
De Control Arms campagne werd opgebouwd in verschillende fases.
FASE 1: bewustwording
In de eerste fase lag de nadruk op bewustwording. Wekelijks werden posters met wapenfeiten via social media verspreid. De posters dienden ook om traffic te genereren naar de actiesite met heldere infographics met achtergrondinformatie over de internationale wapenhandel.
FASE 2: verzamelen van handtekeningen
Op grote evenementen (zoals 5 mei festival en Pinkpop) werden dezelfde feiten op toegankelijke en eigentijdse wijze gecommuniceerd. Het Control Arms actieteam zorgde voor het verzamelen van handtekeningen.
FASE 3: Oproep aan Minister Rosenthal
Het aanbieding 93.499 handtekeningen bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. Aangezien minister Rosenthal geen tijd wilde vrijmaken om de handtekeningen in ontvangst te nemen, werden de handtekeningen op de stoep van het ministerie gezet.
Resultaat
Wij maakten diverse illustraties, animaties, posters en een actiesite inclusief interactieve infographics